keskiviikko 18. toukokuuta 2016

Asiakaspalvelu Espanjassa


Hostel One Sevilla Centro on voittanut parhaan henkilokunnan palkinnon
Heti Espanjaan tullessaan huomaa, etta asiakaspalvelu on espanjalaisille todella tarkeaa ja luonnollista, paljon arvostetumpaa kuin Suomessa. Asiakkaista kohdellaan yksilollisesti ja jokaiseen asiakaspalvelutilanteeseen halutaan aidosti panostaa. Esimerkkina hostelli, jossa olemme tyossaoppimassa:
Asiakaspalvelutilanne ja asiakkaan tyytyvaisyyden tavoittelu viedaan pidemmalle kuin Suomessa; uuden vieraan soittaessa hostellin ovikelloa vastaanotossa tyoskenteleva henkilo menee asiakasta ovelle vastaan, tervehtii tata ja kehottaa istuutumaan poytaan, kun han hakee tarvittavat materiaalit vastaanottotiskilta. Asiakkaalle kerrotaan yksityiskohtaisesti hostellin kaytannoista ja Sevillan kaupungista seka naytetaan ja selitetaan Sevillan karttaa. Samalla asiakkaalta kysellaan kuulumisia, mista tama on tullut ja mihin tama on menossa seuraavaksi seka jutellaan kokoajan jotain mukavaa. Mitaan ei kehoteta lukemaan myohemmin paperista, vaan kaikki kerrotaan henkilokohtaisesti jokaiselle asiakkaalle. Check-in tilanne antaa hostellin toiminnasta ja tyontekijoista ensivaikutelman, joten siita yritetaan jattaa vieraalle mahdollisimman myonteinen kuva.



Hostelli tarjoaa asiakkaille ilamisen Sevillan kartan, jonka avulla voi selittaa asiakkaalle kaupunkia ja suositella kohteita

Check-in-tilanteen jalkeenkaan ei unohdeta asiakasta, vaan hostellissa pyritaan pitamaan ilmapiiri, jossa kaikki voivat puhua kaikille; aina asiakkaan nahdessaan tyontekija menee juttelemaan talle, kyselemaan kuulumisia tai avuntarvetta. Asiakkaalla on hostellissa halutessaan aina joku kelle puhua. Yksi hostellin tyontekijoiden tarkeista arvoista on ystavystya vieraiden kanssa, ja useista vieraista ja tyontekijoista tuleekin hyvia ystavia, joita jopa kutsutaan vierailemaan omaan maahan ja tarjoudutaan majoittamaan omiin koteihin.


Ilmaisilla illallisilla asiakkaat ja tyontekijat keskustelevat  keskenaan ja tutustuvat toisiinsa

Stereotyyppiselle vahan hiljaiselle ja valilla omissa oloissaan viihtyvalle suomalaiselle voi olla totuttelemista espanjalaiseen asiakaspelvelutyyliin. Suurin ero suomalaisilla ja espanjalaisilla on ylipaataan se, etta espanjalaiset puhuvat paljon enemman kuin suomalaiset, seka asiakaspalvelijana etta asiakkaana. Small talk on espanjassa erittain yleista kun taas Suomessa sita ei nay lahes ollenkaan. Aina vieraan ja tyontekijan kohdatessa tapahtuu small talkia, ja monissa tyotehtavissammekin sita ilmenee paljon. Hostellissa tyoskenneltyamme olemme oppineet puhumaan paljon enemman ja aloittamaan keskustelun tyhjasta, ja etta puhua voi vain puhumisen takia, aina keskustelulla ei tarvitse olla erityisempaa tarkoitusta. Myos se ero on suomalaisessa ja espanjalaisessa asiakaspalvelussa, etta Suomessa on tarkeinta tietojen valittaminen, kun taas Espanjassa tehokkuuden peittoaa vieraan kanssa keskusteleminen. Hostellissa vietetaan paljon aikaa vieraiden kanssa, missa voi olla tottumista suomalaisille, jotka pitavat aika ajoin hilajisuudesta ja yksinaisyydesta.
Petra



Vaikka suomalaisella voi olla paljon totuttelemista espanjalaiseen asiakaspalvelutyyliin, on eroavaisuuksista paljon hyotya. Taalla tyoskennellessa oppii olemaan sosiaalisempi ja avoimempi ja tunnistamaan erityyppisia ihmisia, koska tyohon kuuluu kaikkiin tutustuminen. Taalla oppii yhdistamaan suomalaisen tehokkuuden ja espanjalaisen sosiaalisuuden, mista on hyotya kaikissa asiakaspalvelutilanteissa.

Hostellin olohuoneessa voi keskustella myos klo 24.00 hiljaisuuden jalkeen




  Alexandra, Anu, Petra & Riku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti