torstai 26. toukokuuta 2016

Mitä opimme jakson aikana?

Työssäoppimisjaksomme Hostel One Sevilla Centrossa oli todella hyödyllinen matkailualan opiskelijalle. Opimme paljon asiakaspalvelusta ja matkailutuotteiden markkinoinnista sekä kaiken ohessa myös paljon taitoja, joita tarvitaan kaikissa elämän osa-alueissa.
Hostellin ykkösprioriteetti oli asiakaspalvelu ja hyvän ilmapiirin ylläpitäminen, minkä vuoksi piti olla jatkuvasti asiakaspalveluvalmiudessa ja seurustella asiakkaiden kanssa. Asiakaspalveluvalmiutemme kehittyi huomattavasti, ja nykyään tuntuu helpommalta lähestyä uusia asiakkaita ja ihmisiä ylipäätään. Jakson aikana kohtasi ihmisiä monista eri kulttuureista, minkä takia oppi eri tapoja kohdata uusia ihmisiä ja soveltua heidän tapoihinsa. Varsinkin suomalaiselle ei niin tuttu small talk oli hyvin yleistä koko Sevillassa, mutta totuimme siihen nopeasti, mikä auttaa tekemään kaikista tulevistakin asiakapalvelutilanteista vähän helpompia. Asiakkaiden kertoessa itsestään tai kysyessä neuvoja piti kuunnella tarkasti ja keskittyä, mikä auttoi oppimaan yksittäiseen asiakkaaseen ja tilanteeseen panostamiseen.

Hostellissa työskenteleminen oli meille kaikille uutta, joten siihen oli tottumista. Hostellissa työajat ja -tehtävät olivat hyvin vaihtelevia, joten töissä oli pakko oppia joustamaan. Erityisesti espanjalaisessa hostellissa oli muutenkin paljon rennompaa ja epätäsmällistä, joten jakson aikana oppi sopeutumaan uusiin työtapoihin. Jotkin asiat oli kuitenkin tarkasti suunniteltu, minkä takia jotkin työtehtävät edellyttivät organisaatio- ja suunnittelukykyä, mitkä kehittyivätkin paljon jakson aikana. Uusiin tilanteisiin sopeutuessa ja asiakkaiden kysymyksiä ratkoessa tarvittiin ongelmanratkaisukykyä ja luovuutta, mikä tulee auttamaan meitä myös tulevaisuudessa. Ongelmia kohdatessaan oppi ajattelemaan positiivisesti ja pääsemään ongelmista yli ilman suurempia murheita.

Hostellin pääkielenä toimi englanti, ja viiden viikon aikana sitä tuli puhuttua joka päivä. Tämän johdosta se alkoi sujumaan ja uskallus puhua vierasta kieltä kasvoi huomattavasti. Englantia puhuvien asiakkaiden kuunteleminen ja ymmärtäminenkin helpottui. Englanninkielen taitaminen on tulevaisuudessa todella hyödyllistä sekä työn että vapaa-ajan kannalta. 

Jakson aikana oppi tuntemaan Sevillaa ja sen matkailuattraktioita, minkä johdosta niitä oli helppo selventää ja mainostaa asiakkaille heidän toiveitaan kuunnellen. Vieraiden kuullessa meidän olevan Suomesta he kyselivät paljon Suomesta ja kannattavuudesta matkustaa sinne, mikä pakotti meidät kartoittamaan Suomen ja muiden maiden eroavaisuuksia matkailukohteina sekä Suomelle ja suomalaisille ominaisia piirteitä, jotka edistävät Suomen incoming-matkailua.

Työssäoppimisjakso Hostel One Sevilla Centrossa sopii sellaisille ihmisille, jotka ovat avoimia uusille asioille, halukkaita oppimaan uutta ja tutustumaan uusiin ihmisiin ja valmiita sopeutumaan jatkuvaan asiakaspalveluvalmiuteen. Jakson suorittaminen kyseisessä hostellisa tai ulkomailla ei välttämättä sovellu ihmisille, jotka ovat arkoja puhumaan uusille ihmisille tai uskalla tuoda itseään esiin. Jaksosta ulkomailla on paljon hyötyä; oppii puhumaan vierasta kieltä, sopeutumaan uuteen kulttuuriin ja saa paljon uusia mieltä avartavia kokemuksia. Ulkomaanvaihtoa arvostetaan varmasti Suomessa työelämässä. Suositelemme vaihtoa kaikille, se on ikimuistoinen kokemus ja varmasti sen arvoinen. Lähtisimme itse ehdottomasti uudestaan vaihtoon tilaisuuden tullessa vastaan!

Anu, Alexandra, Petra, Riku ja Giovanni, italialainen ystävämme Sevillasta

 Alexandra, Anu & Petra

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti